ریاضیات و زنبور عسل
 
چهارم دبستان

ریاضیات و زنبور عسل

در مشاهدات و بررسی شانه عسل به نکات جالبی بر می خوریم خانه ها به شکل منشور با قاعده شش ضلعی منتظم است : آیا می دانید چرا زنبور عسل خانه های منشوری خود را شش گوش می سازد؟

فیثاغورث ریاضیدان بزرگ یونان باستان اولین کسی بود که این موضوع را کشف کرد :

برای پوشاندن یک سطح بدون هیچ گونه فاصله و شکاف باید از شکلهای منتظم استفاده کرد. و تنها چند ضلعی های منتظم مناسب برای این کار سه ضلعی منتظم (مثلث متساوی الاضلاع ) و چهار ضلعی منتظم (مربع) و شش ضلعی منتظم است.

 دربین این سه شکل وقتی مساحتهای مساوی باشند شش ضلعی منتظم کمترین محیط را دارد. زنبور عسل باهوشمندی کامل برای اینکه خانه ای منظم داشته باشد هرگز به سراغ اشکال هندسی دیگری نرفته چون اگر قرار بود از شکل دیگری غیر از این سه شکل استفاده کند می بایست دو یا چند منشور متفاوت شانه عسل را می ساخت و برای این کار احتیاج به کار بیشتر و پیچیده تر بود در حالی که او بسیار هوشمند تر از آن است و از بین آن سه شکل خاص هم شش ضلعی منتظم را برگزید تا صرفه جویی بیشتری کرده باشد یعنی با مصرف مقدار کمی موم و در نهایت زحمت کمتر مساحت خانه هایش بیشتر شده و در نتیجه اگر قدری تفکر کنید خواهید دید که در دنیا مسائل زیادتری خواهید دید. و به قول ژاک ژاکوبی : خداوند به طور دایم به کار هندسه مشغول است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چهارم دبستان و آدرس dabestanefaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 143
بازدید دیروز : 49
بازدید هفته : 215
بازدید ماه : 303
بازدید کل : 15585
تعداد مطالب : 375
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس