اب و هوا
 
چهارم دبستان

 

اب و هوا

 باد نما- باد سنج باد نگار  :

باد نما ، باد سنج و بادنگار در سمت شمال شرقی قرار داشت و در ارتفاع m 10 نصب شده بودند .

 باد نما :

بادنما برای اندازه گیری جهت باد استفاده می شود . ساختمان آن شامل یک بخش نوک تیز شبیه نوک پیکان در یک طرف و یک یا چند صفحه در طرف دیگر می باشد . این مجموعه روی یک محور عمودی نصب شده و در حول این محور عمودی به راحتی حرکت می کنند . و به گونه ای طراحی شده است که نوک پیکان در جهتی که باد می وزد قرار می گیرد .

در این ایستگاه ، باد نمای یک صفحه ای وجود داشت . یک صفحه در یک طرف باد نما و یک وزنه در سمت دیگر که وزن آنها در دو طرف این محور با هم برابر است .

 باد سنج :

با این وسیله سرعت باد را اندازه گیری و ثبت می کنند . عمده ترین باد سنج که در ایستگاه های هواشناسی  از آن استفاده می کنند از نوع باد سنج فنجانی است که در حالت کلی از 3 یا 4 فنجان نیمکره ای تشکیل شده است و این فنجان ها روی محور های افقی که با هم زوایای مساوی تشکیل

 می دهند نصب شده اند . این دستگاه یا استفاده از یک مولد مغناطیسی با اتصال های الکتریکی ، حرکت چرخشی فنجان ها به یک ابزار حساس منتقل شده و با تبدیل هایی که صورت می گیرد سرعت باد اندازه گیری  می شود . اطلاعات آن بر حسب متر بر ثانیه است که اگر آن را در 8/1 ضرب کنیم واحدی بر حسب نات و اگر بر 6/3 ضرب کنیم بر حسب کیلومتر بر ساعت بدست می آید .

در این ایستگاه هم از باد سنج فنجانی استفاده شده بود .






باد نگار :

باد نگار دستگاهی است که سمت و سرعت باد را هم زمان اندازه گیری و ثبت می کند .

اطلاعات حاصله از این ادوات به صورت لحظه ای محاسبه شده و گزارش به سایت اصلی هر یک ساعت یکبار انجام می شود .

باران سنج الکتریکی :

در قسمت مرکز به سمت شرق قرار داشت . این باران سنج جهت اندازه گیری میزان بارش باران استفاده می شود . همچنین  جهت میزان بارش برف هم کاربرد دارد . یکی دیگر از خصوصیات مهم این دستگاه مجهز بودن به هیتر است که سبب میشود برف در درون ظرف ذوب شود .

بارن سنج :

در قسمت مرکز به سمت غرب  قرار داشت .  این باران سنج از نوع 8 اینچی و از سه قسمت تشکیل شده بود 1- دهانه ی جمع کننده 2- استوانه داخلی  3- بدنه اصلی

میزان آبی که در استوانه ی داخلی جمع می شود 10 برابر میزان بارش واقعی است . برای اندازه گیری میزان بارش هم ابتدا باید استوانه داخلی را از بدنه اصلی بیرون آورده و سپس با یک خط کش چوبی مدرج که معمولاً از جنس چوب درخت کاج یا سرو ساخته شده است میزان آب را اندازه گیری کنیم .  خط کش را بیاد با زاویه 90 درجه و به صورت عمود در داخل استوانه داخلی کرده و سریعاً میزان بارش را اندازه گیری کنیم تا آب به قسمت های دیگر خط کش نفوذ نکند و اندازه گیری غلط نشود . اگر میزان بارش به حدی باشد که از استوانه داخلی به استوانه بیرونی یعنی بدنه اصلی نفوذ کند باید آب داخل استوانه داخلی را خالی کرده و آب دروم استوانه بیرونی را به داخل استوانه داخلی ریخته و اندازه گیری کنیم .

هر 3  ساعت یکبار در هنگام بارندگی باید آب داخل مخزن اندازه گیری شود .

اشکالی که در این باران سنج وجود دارد این است که هنگامی که برف شروع به باریدن می کند همانند باران سنج الکتریکی برف ذوب نمی شود و باید در این باران سنج مقداری الکل ریخته شود

تا برفی که در این باران سنج ذخیره می شود ذوب شده و آن را اندازه گیری کنند .

طبق گفته مسئول این ایستگاه برای اندازه گیری برف در این نوع از باران سنج ها به میزان یک لیوان آب داغ به کل برف حاصل از بارندگی اضافه کرده و در آخر مقدار آب لیوان از کل آب بدست آمده کسر و میزان تبخیر آب را به آن اضافه می کنند و به این صورت میزان بارش برف اندازه گیری می شود .

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چهارم دبستان و آدرس dabestanefaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 269
بازدید دیروز : 49
بازدید هفته : 341
بازدید ماه : 429
بازدید کل : 15711
تعداد مطالب : 375
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس