تنفس
 
چهارم دبستان

هر نفسي که فرو مي‌رود، مي‌رسد به ريه   شما نمي‌‌توانيد ريه‌ها را ببينيد ولي لمس کردن آنها آسان است. دست‌تان را روي قفسه سينه بگذاريد و نفس عميق بکشيد. احساس مي‌کنيد قفسه سينه کمي بزرگ‌تر مي‌شود. حالا هواي داخل ريه را بيرون بفرستيد. قفسه سينه به ‌اندازه قبلي بر مي‌گردد. در حقيقت نيروي ريه‌ها را احساس کرده‌ايد.

ريه‌ها از بزرگ‌ترين ارگان‌هاي بدن مي‌باشند و با سيستم تنفسي کار مي‌کنند. هواي تازه را وارد بدن و هواي کثيف را از بدن خارج مي‌کنند. بيايد تا در ريه هم سيري کنيم. تنفس فرآيندي است كه از طريق آن،‌ بدن اكسيژن كسب مي‌كند (براي توليد انرژي) و دي‌اكسيدكربن (محصول دفعي اصلي) را دفع مي‌كند. هوا از طريق بيني يا دهان وارد شده، از طريق ناي (لوله هوا) به طرف برونش‌ها (راه‌هاي هوايي تحتاني) و برونشيول‌ها (راه‌هاي هوايي كوچك‌تر) در ريه‌ها مي‌رود. برونشيول‌ها به كيسه‌هايي به نام حبابچه ختم مي‌شوند كه در اطراف آنها رگ‌هاي خوني قرار دارد. اينجا اكسيژن وارد خون و دي‌اكسيدكربن وارد ريه‌ها مي‌شود تا به خارج دميده شود. تنفس توسط ديافراگم (يك عضله) و عضلات بين دنده‌اي انجام مي‌شود. دستگاه تنفسي شامل حلق (گلو)، حنجره و اپي گلوت نيز هست. لوزه‌هاي واقع در حـلق به مبارزه با عفونت‌ها كمـك مي‌كنند. حنجره، حاوي طناب‌هاي صوتي است كه براي توليد صدا به لرزش در مي‌آيند. اپي گلوت در طول بلع، ناي را مي‌بندد تا غذا وارد ريه‌ها نشود.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چهارم دبستان و آدرس dabestanefaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 49
بازدید هفته : 109
بازدید ماه : 197
بازدید کل : 15479
تعداد مطالب : 375
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس